Oppgaven: Skape oppmerksomhet og markedsføre en ny festival for kortreist mat og drikke

Resultatet: Høye besøkstall av sunnhordlendinger i alle aldre. Positiv medieomtale og et bredt ønske om gjentakelse.

Herifrå-logo med tilhørende informasjon Herifrå-logo med tilhørende informasjon

Fitjar-bryggeriet ELØ og Venelaget for veteranskipet M/S «Sunnhordland» hadde i utgangspunktet tanke om en ren ølfestival på Leirvik på Stord. Konseptet ble utvidet til å favne om både mat og drikke fra sunnhordlandsregionen da Matfatet Sunnhordland (et prosjekt i regi av Samarbeidsrådet for Sunnhordland) ble med som en viktig del av arrangørgruppen. En slik festival passet som hånd i hanske med deres planer om et prosjekt som skal bidra til økt satsing på produksjon og salg av lokal mat. Samtidig ville et slikt bredere konsept ha potensial for større publikumstilstrømning fra alle aldersgrupper.

Sammen med arrangørene var vi med og utviklet innholdskonseptet for arrangementet. Vi fikk også oppgaven med å utvikle navn, grafisk profil og kommunikasjonskonsept. Navnevalget falt på Herifrå, som spiller på stolthet for lokalprodusert mat og drikke. Navnet ble supplert med stikktittelen «Smaksdagane i Sunnhordland», for å tydeliggjøre hvor arrangementet hører hjemme, hva det handler om, og at det er fokus på gode smaksopplevelser.

Den grafiske profilen og kommunikasjonskonsept ble gitt et moderne og lekent utrykk, med en sterk og lett gjenkjennelig fargepalett, samt enkelte retroelementer som hentyder til at tradisjonsmat også er en del av dagens sunnhordlandske matkultur. Få, men gode bilder speiler mangfoldet blant de ulike utstillerne og produktene de har å tilby.

Facebook ble valgt som hovedkanal for markedsføringen inn mot festivaldagene i oktober, supplert med annonsering i vennligstilte lokalaviser. Av kostnadshensyn, designet vi enkle plakater som aktørene selv kunne skrive ut og henge opp. Det ble også utformet invitasjoner til eget bransjetreff for hotell-, restaurant-, catering- og butikknæringen.

Heifrå-webbanner som vist på Sunnhordland.no

Da Herifrå 2017 var overstått, kunne arrangørene juble for at flere tusen sunnhordlendinger hadde vært innom matteltet på Nattrutekaien og øldekket på M/S «Sunnhordland» i løpet av de to festivaldagene. Tilbakemeldingene, både fra arrangørene, på Facebook-siden til Herifrå og i lokale medier, forteller om en festival som bokstavelig talt falt i smak hos publikum. Så vellykkede var smaksdagene, at arrangørene allerede sikter mot et nytt Herifrå i 2018.

Herifrå-plakatene montert på vegg

Knyttet til prosjektet:

Vis mer arbeid