Oppgaven: Skape blest og markedsføre nytt hekktrålerkonsept.

Resultatet: Høy oppmerksomhet under lanseringen på Nor-Fishing-messen og suksess i sosiale medier med flere tusen visninger.

Skjermbilde fra Ålesundsk versjon av Wärtsilä Stern Trawler Skjermbilde fra Ålesundsk versjon av Wärtsilä Stern Trawler

Etter mer enn 50 år med fiskebåtdesign, er Wärtsilä anerkjent for snurpetrålerne selskapets skipsdesignere utvikler. Dette er en fartøystype som er mye brukt i og rundt nordsjøbassenget, av alt fra norske til britiske og islandske fiskere på jakt etter fiskeslag som står høyt i sjøen. Hekktrålere, som fisker langs havbunnen og i dypere vannsjikt, har ikke vært et satsingsområde for Wärtsilä. Før nå.

Med en ny og svært energieffektiv hekktråler klar for lansering på Nor-Fishing i Trondheim, ønsket Wärtsilä en oppmerksomhetsskapende film. Og siden hekktråling er svært utbredt internasjonalt, burde filmen også kunne brukes i markedsføringen mot utenlandske kunder.

Vi presenterte flere idekonsepter for Wärtsilä, som gikk for vårt forslag bestående av humørfylte kortfilmer – uten for mange tekniske detaljer om det nye fartøyet. I filmene møter vi fiskebåtkapteiner av norsk og skotsk herkomst som er overbeviste om at nettopp de har verdens beste fiskebåt. Dermed blir de ikke helt fornøyde med realitetsorienteringen de får fra andre medlemmer av besetningen – som har fått nyss i den nye hekktråleren fra Wärtsilä.

Med bare to måneder fra valg av ide til premiere på Nor-Fishing, ble det en hektisk og effektiv filmproduksjon med manusarbeid, valg av locations og skuespillere, innspilling og redigering. Dagen før Nor-Fishing, fikk Wärtsilä oversendt de ferdige filmene. Tilbakemeldingene fra kunden var at filmene skapte høy oppmerksomhet på messeområdet og de sosiale møtepunktene rundt. Filmene nådde raskt rundt 10.000 visninger på Youtube og i sosiale medier.

Skjermbilde fra skotsk versjon av Wärtsilä Stern Trawler

Knyttet til prosjektet:

Vis mer arbeid