Stord Helsepark
Profilering av nytt helsehus
- Annonser og kampanjer
- Logo og profil
- Print og trykksaker
- Web/digitalt
Oppgaven: Identitet for nytt helsehus på Stord
Resultatet: Tydelig og leken profil med røtter i naturen og hjelpemidler.
Stord Helsepark er allerede godt i gang med å rekonstruere og utvide flere bygg i Borggata i Leirvik sentrum. Det ferdige bygget skal stå klart sommeren 2021 og romme et vidt spekter selvstendige helse- og velværeaktører under ett og samme tak.
Vi fikk i oppgave å utvikle en overordnet profil for bygget. Siden huset kommer til å bestå av ulike aktører tar vi utgangspunkt i byggeklosser, hvor flere deler går sammen og danner ett byggverk. Vi bruker byggeklossens kvadratiske flate som hovedform i logo og profil. For å få «Stord Helsepark» inn i dette formatet gjør vi et typografisk krumspring, og deler «Helsepark» på to linjer. Bindestrek blir byttet ut med et plusstegn som et lite pek mot korset forbundet med sykehus, apotek og andre helserelaterte produkter og organisasjoner.
Som dekorelement fylles kvadratflater med ulikt innhold. Formene er basert på elementer fra universell utforming, braille og elementer hentet fra naturen. Formene settes i et rutenett, men hvordan de blir satt samen varierer. Slik fremstår profilen som levende og leken uten å bli rotete.
Fargepaletten er basert på blåbær og eukalyptus, som begge er planter med helsebringende egenskaper. I paletten legger vi inn farger basert på eik og messing og matt sort, som er noen av materialene og fargene i arkitekturen. Slik ender vi med en fargerik palett som utfyller kundens ønsker om å kunne danne en levende og samtidig rolig atmosfære hvor man kan lade batteriene. Paletten skal også egne seg som interiørfarger i fellesarealer og i lokalene til de ulike helse- og velværeaktørene – om aktørene ikke selv har egne profilfarger.
Lesbarhet på skilt og trykte medier står høyt siden vi kan gå ut fra at flere av de besøkende vil ha en eller annen form for synsnedsettelse. Valget falt på Interstate, en font designet for veivisningsskilt som sørger for god lesbarhet på lang avstand.
Så langt er det produsert markedsføringsmateriell i form av ulike annonser, rollup, postalt og en forenklet informasjonswebside.