Wärtsilä
Look, no hands!
- 3D visualisering
- Film/3D/animasjon
- Foto
- Web/digitalt
Oppgaven: Presentere den vellykkede testingen av Wärtsilä Smart Docking System, et betydelig teknologisprang innen utviklingen av autonome skip.
Resultatet: En innovativ 360-graders film som presenterer teknologien og dens fordeler i løpet av den helautomatiserte overfarten mellom tre ferjekaier.
Etter suksessen med testingen av automatiske anløp på bilferjen MF «Folgefonn», var Wärtsilä i november 2018 klare for å vise verden at selskapets autodocking-system trygt kan styre ferjen fra kai til kai på hele rundturen i sambandet Hodnanes-Jektevik-Huglo.
Zpirits filmcrew mønstret på under testingen, og fikk oppleve og dokumentere at det autonome kontrollsystemet tok over styringen av fartøyet. Det eneste kapteinen trengte gjøre var å gi ordre om å seile – og med et trykk på dataskjermen sørget systemet for at fergen forlot kaien, manøvrerte ut av havna, seilte til neste anløpshavn, manøvrerte inn mot ferjelemmen, og la seg fint til ro langs kaien. Uten menneskelige inngrep gjentok Folgefonn så denne prosedyren til alle de tre ferjekaiene i sambandet var anløpt, i det som antas å være verdens første forsøk på en fullautomatisert kai-til-kai-operasjon med et fartøy på denne størrelsen.
Innovativ teknologi krever innovativ presentasjon, og i samråd med Wärtsilä valgte vi denne gang å lage en dokumentarisk 360 graders-film som tar seeren med på hele overfarten mellom de tre anløpsstedene. Konseptet åpnet en rekke muligheter: Publikum kan selv se at kapteinen ikke på noe tidspunkt griper inn og tar kontroll over fergen, de kan nyte panoramautsikt i alle retninger under fjordkryssingen i vestlandsk kystlandskap, og 360-visningen gir dessuten en rekke muligheter for «utporsjonering» av relevante fakta og budskaper – der seeren aktivt kan utforske bildeflaten og finne informasjon.
Merk: På mobil må du åpne denne i YouTube-appen for å se innholdet i 360-forma.
Resultatet ble en dokumentasjons- og salgsfilm som Wärtsilä er veldig fornøyde med, og som konsernet aktivt bruker i sitt markedsarbeid inn mot kunder i ulike segmenter. For selv om autodocking-teknologien ble testet på en tradisjonell norsk kystferge, er den høyst aktuell for en rekke andre fartøytyper.