En Liten Øl
Visuell profil hugd i sten
- Foto
- Illustrasjon
- Logo og profil
- Pakningsdesign
- Strategi
- Web/digitalt
Oppgaven: Profilere og emballere et mikrobryggeri med høye ambisjoner for Sunnhordland og Norge.
Resultatet: Prisvinnende produkter og salg betydelig over forventning.
På vakre Kråko i Fitjar har Håndbryggeriet En liten Øl skapt et prisvinnende bryggeri, som for alvor har fått vind i seglene siden etableringen i november 2015. Navnet henspiller på alle de gode anledningene de passer å ta seg «en liten øl», og høsten 2017 har bryggeriet lansert åtte ulike ølsorter til slike anledninger – inkludert en alkoholfri variant.
En Liten Øl har høye ambisjoner for sine ølprodukter, og valgte Zpirit da bryggeriet skulle etablere sin grafiske profil og emballasjedesign. Vi utviklet et design- og identitetskonsept som siden har dannet basis for flaskeetiketter, nettside, presentasjoner, profileringsmateriell, flyers og filmsnutter.
Identitet er viktig innen et produktsegment som vokser betydelig i Norge. En Liten Øl skapes i et geologisk område som selv er skapt og formet ved ulike temperaturer og over tid, og vi valgte å bygge design- og identitetskonseptet rundt de mange bergartene som er dannet i området. Identitetslinjen går gjennom skapelsesprosesser og egenskaper.
Konseptet har store muligheter for videreutvikling av ølsortimentet, og gir store visuelle fordeler opp mot både emballasjedesign og arkitektur. En liten øl ble forkortet til ELØ, for å sikre egenart og et navn som er lett å huske, og et forenklet estetisk uttrykk med vekt på moderne snitt ble valgt.
ELØ ønsker å profilere seg som et høykvalitetsprodukt, som det skal falle naturlig for forbrukerne å sammenligne med en fin vin. Så langt har målgruppene, de som liker godt øl til gode anledninger, respondert over all forventning. Tilbakemeldingene er klare: ELØs produkter har god smak og et smakfullt design.
I februar 2017 vant bryggeriet prisen for beste norskproduserte øl på Bergen whisky- og ølfestival med sin Lys Ale Kis, før publikum kåret samme øltype til beste festivaløl på Bergen Ølfestival i september 2017. Produksjonen har passert 60.000 liter øl i året, og det kortsiktige målet er å komme opp i 100.000 liter.
For oss er det ikke bare viktig å servere kundene et øl av svært høy kvalitet, du skal også få en estetisk opplevelse fra en flott utformet flaske. Zpirit hadde det beste konseptet for å oppnå dette, og har gitt et svært viktig bidrag til å forsterke totalopplevelsen av alle ølsortene våre. I ELØ er vi glade for det gode samarbeidet vi har hatt med Zpirit så langt, og ser fram til en spennende fortsettelse.
Geir Inge Solberg
Styreleder i Håndbryggeriet En Liten Øl AS