Oppgaven: Lage en film som fremmer Sunnhordland som bo- og arbeidsregion og bidrar til vekst og tilflytning.

Resultatet: Sunnhordlandsfilmen gav samarbeidsrådet et godt verktøy for omdømmebygging og rekruttering. Den har rundt hundre tusen visninger på YouTube og i andre kanaler, og ble vinner av Silver Dolphin i Cannes, beste regi på Film Art & Tour Festival i Warszawa, samt Gullsild-prisen for Haugalandet og Sunnhordland.

Skjermbilde fra Sunnhordlandsfilmen. Skjermbilde fra Sunnhordlandsfilmen.

Samarbeidsrådet for Sunnhordland er regionrådet for kommunene Austevoll, Bømlo, Etne, Fitjar, Kvinnherad, Stord, Sveio og Tysnes. Rådet jobber for å fremme Sunnhordlands interesser gjennom interkommunalt samarbeid, og med særlig vekt på alle typer tiltaks- og utviklingsarbeid. Rekruttering av nye innbyggere og arbeidstakere til regionen har et sentralt fokus, og som et ledd i rådets omdømme- og rekrutteringsprosjekt fikk Zpirit i oppgave å lage en film som frister nye og gamle sunnhordlendinger til å bosette seg her.

Gjennom scener fra fjord til fjell, teknologibedrifter og primærnæringer, bygdeliv og urbane miljøer – akkompagnert av stemningsskapende lydspor og tankevekkende fortellerstemmer –forteller filmen en historie om en region som har alt: Et variert, spennende og moderne jobbtilbud, flotte bo- og oppvekstforhold, korte avstander til det aller meste, fantastisk natur, og stor spennvidde i fritidstilbudene.

Den omfattende produksjonen resulterte i en kort og en lang versjon, som ble publisert i flere ulike kanaler: Sosiale medier, kino og lokale medier. Mange bedrifter har dessuten brukt filmen i sin egen rekruttering av nye medarbeidere.

Skjermbilde fra Sunnhordlandsfilmen.
Skjermbilde fra Sunnhordlandsfilmen. Skjermbilde fra Sunnhordlandsfilmen.

Med Sunnhordlandsfilmen fikk Samarbeidsrådet for Sunnhordland et godt verktøy i arbeidet med å markedsføre Sunnhordland som en attraktiv bo- og arbeidsregion. Gjennom rundt 100.000 visninger har budskapet nådd langt utenfor landets grenser. Filmen har dessuten vunnet hele tre norske og europeiske priser: Haugesund Næringsforenings Gullsild for beste reklame- og informasjonsfilm, prisen for beste regi under Film Art & Tour Festival i Warszawa, samt Silver Dolphin på Cannes Corporate Media & TV Awards – verdens nest største filmfestival i sitt slag. Visningstall og pristildelingene viser tydelig at vi når de målgruppene vi definerte i forkant, og at omdømmefilmer definitivt kan være effektive verktøy når de blir laget på riktig måte.

Skjermbilde fra Sunnhordlandsfilmen.
Skjermbilde fra Sunnhordlandsfilmen. Skjermbilde fra Sunnhordlandsfilmen.

Knyttet til prosjektet:

Vis mer arbeid