Kvitsøy
Identitet for kvalitetslaks
- Film/3D/animasjon
- Logo og profil
- Print og trykksaker
Oppgaven: Utvikle navn, profil og markedsføringsmateriell som reflekterer kvaliteten til en ny, internasjonal og eksklusiv merkevare for laks.
Resultatet: Kvitsøy har fått fotfeste hos eksklusive sushi- og gourmetrestauranter i Europa og Midtøsten. Den nye merkevaren har også løftet Ocean Qualitys omdømme som kvalitetsleverandør.
Kvitsøy er Ocean Qualitys varemerke for høykvalitets laks som eksporteres til restauranter i Europa og Midtøsten. Kvitsøy-laksen holder en høy kvalitet gjennom bruk av moderne teknologi og strenge produksjons- og logistikkrav, noe kunden ønsket å fremme gjennom markedsføringen.
Zpirit kom tidlig på banen da Kvitsøy skulle lanseres. I tett samarbeid med kunde har vi utviklet navn og profil som reflekterer den høye kvaliteten merket står for. Videre har vi utviklet presentasjon, brosjyrer og veiledninger – som benyttes ut mot innkjøpere.
Navnet med norsk ordlyd, er overkommelig for utenlandske sluttkunder å forholde seg til. Kvitsøy er en av oppdrettslokasjonene som leverer fisk til varemerket, og ved å bruke dette som navn har laksen med seg ankerpunkt til både norgeshistorien og fiskerinæringen vår. Tegnsettingen viser et tydelig norsk opphav, og underbygger inntrykket av arktisk kvalitet som er attraktivt verden rundt.
Logosymbolet kombinerer fasetter inspirert av slipte diamanter og formen til laks, som sammen formes som et isfjell på havet. Utrykket er lyst, moderne og reflekterer det eksklusive.
Billedmateriell brukt i markedsføring kan deles i to kategorier: Stemningssettende illustrasjoner og fotografier som dokumenterer de strenge kravene for godkjente eksemplarer. Slik selger vi både en historie om produktets opphav og sikrer forståelsen av Kvitsøy som et kvalitetsprodukt.
Å etablere en ny merkevare tar tid. Høsten 2017 har Kvitsøy fått et godt fotfeste hos eksklusive sushi- og gourmetrestauranter i Spania, Portugal, Holland, Danmark og Midtøsten – og opplever en positiv trend. Rundt 600 kilo av den håndplukkede råvaren selges hver uke. Ocean Quality opplever også at den nye merkevaren har bidratt til å løfte selskapets omdømme som en leverandør av både kvalitet og volum.