Oppgaven: Utvikle en strategisk, nasjonal salgskampanje for det nye hallkonseptet til byggentreprenøren Fronta Bygg.

Resultat: Selskapet fikk nye byggeprosjekter for 90 millioner i løpet av fem måneder.

Bilde av Googlesøk på "stålhall" hvor Fronta kommer på topp Bilde av Googlesøk på "stålhall" hvor Fronta kommer på topp

Med det nyskapende hall- og bygningskonseptet Frontahallen klart for lansering, og en uvanlig slunken ordrebok, vendte Fronta Bygg seg Zpirit for råd om hvordan de burde satse i markedsarbeidet. Målet: Å booste salget av Frontahallen og dermed få selskapet ut av ordretørken.

Zpirit pekte raskt på mulighetene som lå i en nasjonal nettkampanje som kombinerte Google-annonsering med en 3D-film. Annonsen skulle lede potensielle kunder inn til en landingsside, der 3D-filmen presenterte de mange fordelene ved selve Frontahallen, samt Fronta Byggs lange erfaring med oppføring av industrihaller og næringsbygg i stål.

Søkemotorannonseringen gjennom Google AdWords gjorde at potensielle kunder fant fram til Fronta Bygg, produktet og tjenestene deres – akkurat når og der de lette etter informasjon. Selve annonseteksten for Frontahallen var ganske så kort, men svært spisset og spesialtilpasset med søkeord som ville generere klikk fra målgruppen. Underveis i kampanjen ble søkeordene ytterligere tilpasset, basert på analyser av hvilke ord i annonsen som trigget kundene til å klikke. I AdWords-målestokk brukte Fronta Bygg dessuten ganske mye penger på annonsering i starten av kampanjen, og sikret dermed at Frontahallen ble vist først i søkeresultatene på Google over en lengre periode.

Resultatet ble mildt sagt formidabelt. Forespørslene formelig rant inn til Fronta Bygg, fra Kirkenes i Nord til Kristiansand i sør. I løpet av fem måneder sikret selskapet seg nye byggeprosjekter for 90 millioner kroner, og i løpet av ett år vokste ordreboken fra seks til 170 millioner kroner.

Samarbeidet med Zpirit har helt klart skapt resultater for oss. Det ser vi tydelig i nettkampanjeprosjektet, og vi kan også dokumentere det på mange andre områder.

Kurt Arne Tyse

Konsernsjef Frontagruppen

Skjermbilde fra 3d-filmen Frontahallen. Ordet «Byggeplaner?» kommer opp midt i bildet
Skjermbilde fra 3d-filmen Frontahallen. Ordet «Spar tid og penger» kommer opp midt i bildet Skjermbilde fra 3d-filmen Frontahallen. Bygget reiser seg selv. «Kombinasjonsbygg til alle formål» kommer opp midt i bildet

Knyttet til prosjektet:

Vis mer arbeid