Oppgaven: Gjennom film, plakater og annonser markedsføre Festidalen som en bred kulturfestival for alle – uansett alder, og således øke tallet på festivalgjengere.

Resultat: Bidro til et publikumstall på rundt 4500 fordel på to festivaldager. Høye visningstall og god respons og på filmen i sosiale medier.

 

Festidalen er en veletablert musikkfestival i Uskedalen i Kvinnherad, som ble arrangert første gang i 2003. Siden har den blitt fast kulturinnslag for både kvinnheringer og tilreisende fra fjern og nær, og et samlingspunkt for hele lokalsamfunnet. Det siste kommer tydelig fram i det felles engasjementet og dugnadsinnsatsen som preger bygda før, under og etter festivalen.

For å øke publikumstallet ytterligere, ønsket Festidalen å synliggjøre arrangementet som «en festival uten aldersgrenser». Vi utarbeidet en markedsføringspakke med plakater, annonser og teaserfilm for sosiale medier, der vi visualiserte det enorme engasjementet i nærmiljøet og poengterte at alle har rock i hjertet – uansett alder. For å hedre lokalsamfunnet og entusiasmen og innsatsen de viser hvert år, brukte vi i størst mulig grad lokale modeller og skuespillere.

Festidalen opplevde god respons på denne vinklingen i sosiale media. De gode visningstallene til filmen svarer på hvor viktig det er å bruke riktig casting. En av våre modeller, Bjørgulv Eik på langt over 80 år, er en velkjent figur i nærmiljøet og en positiv kontrast til festivalen. Det absurde krysningspunktet mellom denne lokalkjendisen og rockefestivalen genererte så mange visninger, likerklikk og spredning at det ble helt naturlig å invitere han til festivalen for å opptre for fansen!

Knyttet til prosjektet:

Rune Skjærvold - Art Director og Fotograf

Rune Skjærvold

Art Director / fotograf

+47 411 05 354

rune@zpirit.no

Vis mer arbeid