<Artikkel>

Identitet som virker

Hva er en merkevare – egentlig?

Mange tenker på logo og farger når de hører ordet branding – eller merkevarebygging på god norsk.

– Det er ikke feil – men det er bare en liten del av bildet. En sterk merkevare handler først og fremst om hva du vil bli husket for. Hvordan du skiller deg ut. Hva folk tenker og føler når de hører navnet ditt, forklarer Steinar Hårde, konsulent og strategisk rådgiver i Zpirit.

Sunnhordland Museum sin nye logo

Merkevarebygging er ikke pynt
– det er strategi.

Enten du selger tjenester, teknologi eller tørrvarer, handler merkevarebygging om å gi virksomheten din en tydelig identitet som skaper tillit, gjenkjennelse og preferanse. Det gjelder både for offentlige aktører og kommersielle virksomheter – og ikke minst i en digital hverdag der folk scroller, velger og vurderer på sekundet.

Hva er identitet – og hvorfor trenger du det?

Visuell identitet er det vi kan se og kjenne igjen: Logo, farger, typografi, bildebruk og emballasje.

– Men identitet handler også om språk, tone, form og uttrykk. Hvordan du fremstår – på nett, i en video, på en etikett, i en samtale, påpeker Hårde.

En tydelig identitet:

  • gjør deg lettere å kjenne igjen
  • signaliserer hvem du er og hva du står for
  • skaper tillit og bygger omdømme
  • gjør det enklere å kommunisere på tvers av flater og kanaler
  • Og ikke minst: Den gjør det lettere for kundene dine å velge nettopp deg.

Vi bygger identitet som virker

Hos Zpirit hjelper vi små og store merkevarer med å bli tydeligere – uten å gjøre det vanskelig. Vi kombinerer strategi, design og kommunikasjon til løsninger som både ser bra ut og fungerer i praksis.

Vi har utviklet alt fra komplette merkevareplattformer og visuelle profiler til konkrete kampanjer, nettsider, produktdesign og emballasje. Noen ganger begynner vi med en logo. Andre ganger med en forretningsidé, en film, eller et produkt som trenger nytt liv. Uansett hvor du er – eller hvor mye du har tenkt – hjelper vi deg å komme videre.

Vil du bli tydeligere?

Vi tar gjerne en uforpliktende prat om hvordan du kan bruke identitet og merkevarebygging til å nå ut med det du gjør – og få flere til å kjenne deg igjen, huske deg og velge deg. Ta kontakt, så ser vi hva vi kan få til sammen.