Prisdryss til Sunnhordlandsfilmen

Med Sunnhordlandsfilmen har Samarbeidsrådet for Sunnhordland fått et godt verktøy i arbeidet med både markedsføre Sunnhordland som en attraktiv bo- og arbeidsregion. Med rundt 100.000 visninger på YouTube og en rekke andre kanaler, har budskapet om de mange mulighetene regionen vår har å tilby nådd langt utenfor landets grenser. Filmen har dessuten vunnet hele tre norske og europeiske priser.

prisar-graa

Prisdrysset startet med tildelingen av Haugesund Næringsforenings Gullsild for beste reklame- og informasjonsfilm. Deretter sikret Zpirit-produksjonen seg prisen for beste regi under Film Art & Tour Festival i Warszawa. I august 2015 avslørte så Cannes Corporate Media & TV Awards at Sunnhordlandsfilmen er en av prisvinnerne på årets festival. Her ble filmen valgt ut blant hele 772 bidrag fra hele verden. Cannes Corporate Media & TV Awards er verdens nest største filmfestival i sitt slag.

Kjetil Hestad, styreleder i Samarbeidsrådet for Sunnhordland og ordfører i Tysnes kommune, synes det er fantastisk gledelig at filmen om Sunnhordland får sin andre internasjonale pris.

– Dette betyr mye for filmens virkning, regionen og produsentene av filmen. Her er det mye å glede seg over, sier Hestad. Han mener Sunnhordlandsfilmen har bidratt til å sette Sunnhordland på kartet og det viktige arbeidet med å øke optimismen og bolysten i regionen.

Vi i Zpirit gleder oss sammen med regionrådet. At filmen vår hedres med priser, og blir lagt merke til også ute i Europa, viser at vi når de målgruppene vi definerte i forkant og at omdømmefilmer definitivt kan være effektive verktøy når de blir laget på riktig måte.