Håndbryggeriet En Liten Øl

På vakre Kråko i Fitjar har Håndbryggeriet En liten Øl skapt et prisvinnende bryggeri som for alvor har fått vind i seglene.

Gyllen-Pilsner-ELO

– Det har vært en utrolig artig og trivelig reise. Entusiasmen og positivismen vi opplever rundt satsningen vår har vært formidabel, smiler Geir Inge Solberg, styreleder i Håndbryggeriet En Liten Øl AS (ELØ).

Publikumsvinner

Siden etableringen i november 2015 har milepælene nærmest stått i kø for det vesle bryggeriet: I august 2016 lanserte det sin første øltype, Gyllen Pilsner Marmor, brygget hos Arendal Bryggeri. I mars 2017 stod ELØs nye bryggeri og opplevelsessenter klart på kaikanten i Port Steingard på Kråko. I februar 2017 vann bryggeriet prisen for beste norskproduserte øl på Bergen whisky- og ølfestival med sin Lys Ale Kis, før publikum kåret samme øltype til beste festivaløl på Bergen Ølfestival i september 2017.

100.000 liter i året

Høsten 2017 har ELØ åtte ulike øltyper i sortimentet, inkludert en alkoholfri variant. Målet er ti ølsorter før året er omme.

– Vi har passert en produksjon på 60.000 liter øl i året, noe som skal være bra for et nystartet bryggeri. Det kortsiktige målet vårt er 100.000 liter, forteller Solberg.

Smak fra ELØ – estetikk fra Zpirit

ELØ hadde flere reklamebyråer inne på teppet da bryggeriet skulle etablere sin grafiske profil og emballasjedesign. Zpirit ble valgt som byråpartner, og fikk jobben med å utvikle ELØs design- og identitetskonsept. Basert på dette har byrået siden utviklet flaskeetiketter, nettside, presentasjoner, profileringsmateriell, flyers og filmsnutter.

– Vi ønsket et moderne uttrykk, inspirert av miljøet og arkitekturen i Port Steingard, som forsterker totalopplevelsen av ELØs produkter. For oss er det nemlig ikke bare viktig å servere kundene et øl av svært høy kvalitet, du skal også få en estetisk opplevelse fra flott utformet flaske. Zpirit hadde det beste konseptet for å oppnå dette, og har gitt et svært viktig bidrag til å forsterke totalopplevelsen av alle ølsortene våre. I ELØ er vi glade for det gode samarbeidet vi har hatt med Zpirit så langt, og ser fram til en spennende fortsettelse, sier Solberg.

Design- og identitetskonseptet for ELØ er utviklet med inspirasjon fra opphavsområdets unike geologiske landskap, skapt og formet over temperatur og tid:

 

ELO-logo
Logo
Promo
Flyer.
Nettside.